fa-IRen-US

Blog

بررسی تاثیر بنتونیت بر عملکرد پلیمرهای پل سلولزی آنیونی (PAC) و نشاسته سیب زمینی در مایع حفاری بر پایه آب
amir mirshafiei
/ Categories: articles

بررسی تاثیر بنتونیت بر عملکرد پلیمرهای پل سلولزی آنیونی (PAC) و نشاسته سیب زمینی در مایع حفاری بر پایه آب

مایع پلیمری ، بنتونیت ، نشاسته سیب زمینی ، سلولز پلی یونی ، خواص رئولوژیکی ، قطره صاف ، مایع حفاری بر پایه آب

تأثیر حضور بنتونیت بر رفتار رئولوژیکی و همچنین میزان از دست دادن یکنواخت مایعات پلیمری مورد بررسی قرار گرفته است. برای آماده سازی نمونه های سیال مورد آزمایش از دو نوع پلیمر با دو منشاء مختلف که در مایعات حفاری نیز بسیار استفاده می شود ، استفاده کردند: نشاسته و سیب زمینی که یک پلیمر طبیعی است ؛ و سلولز پلی یونی ، معروف به PAC در صنعت حفاری و جزء پلیمرهای اصلاح طبیعی در نظر گرفته شده است. همچنین از 3 نوع آب مختلف (آب بدون افزودنی یا آب شیر ، آب دریا و آب اشباع شده با کلرید سدیم)
به عنوان فاز پیوسته نمونه مایع استفاده می شود. 30 نمونه مایع (15 نمونه از آنها حاوی پلیمر نشاسته و 15 نمونه دیگر حاوی پلیمر (PAC) تهیه و آزمایش شد. خواص رئولوژیکی و میزان افت صاف نمونه های مایع ، قبل و بعد از افزودن مقادیر مختلف بنتونیت به ترکیب مایعات ، اندازه گیری ها و نمودارهای آنها کشیده می شود و با مقایسه آنها ، تأثیر وجود بنتونیت و نوع آب مورد استفاده به عنوان یک فاز پیوسته در رفتار نمونه های سیال مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج نشان داد که افزایش بنتونیت در ترکیب وجود دارد نمونه های مایع پلیمری خواص رئولوژیکی این مایعات را افزایش می دهند ؛ با این حال ، پارامتر افت صاف در سطوح پایین بنتونیت کاهش یافت.
با افزایش بنتونیت ، مقدار این پارامتر نیز افزایش می یابد. همچنین ، شوری فاز پیوسته سیال ، بر خلاف پلی یونی ، تأثیر کمی بر عملکرد نشاسته دارد.
Previous Article تولید آلفا سلولز و کربوکسی متیل سلولز از ضایعات پنبه
Next Article بررسی تاثیر بنتونیت بر عملکرد پلیمرهای پل سلولزی آنیونی (PAC) و نشاسته سیب زمینی در مایع حفاری بر پایه آب
Print
8883 Rate this article:
No rating
Please login or register to post comments.

Theme picker

قدرت گرفته از: آریا پورتال